2017-06-27

§13. Styrelsens rapporter och förslag

§14. Motioner och ärenden

§15. Mötets avslutande

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

§1. Presidiet hälsade alla mötesdeltagare välkomna och Vice Ordförande Mikael Sandström förklarade mötet öppnat.

§2. Mötet har annonserats via medlemstidningen Svenskt Karpfiske, på hemsidan och via Facebooksidan. Mötet ansågs behörigt utlyst.

§3. Dagordningen godkändes i sin nuvarande form.

§4. Mikael Sandström valdes till mötesordförande. Jon Sköld valdes till mötessekreterare och Jonas Jonsson valdes till justerare av protokollet.

§5. Mikael Sandström läste upp verksamhetsberättelsen, författad av sittande sekreterare Johan Lundgren och godkänd av styrelsen.

§6. Kassör Jonas Jonsson läste upp Revisorernas berättelse.

§7. Årsmötet yrkade på ansvarsfrihet för styrelsens förvaltning.

§8. Följande styrelseposter har 1 år kvar på sitt mandat; Ordförande (Jon Sköld), Kassör (Jonas Jonsson)

Mötet valde följande styrelseledamöter;

Vice ordförande 2år - Mikael Sandström omvaldes

Sekreterare 2år - Mikael Thyberg, Forshaga valdes till ny sekreterare

Ledamöter, tre stycken om 1år – Claes Carlstedt, Johan Nelson, Joakim Jacobsson

Suppleanter, två stycken om 1år – Gary Benney, Magnus Bergström

§9. Val av revisor

Gunnar Blomberg omvaldes till klubbens revisor

§10. Sittande valberedning valdes på nytt.

Valberedningen 1år - Jörgen Lind, Rikard Bengtsson

§11. Jon Sköld redogjorde för de tre kommittéer klubben har för att förenkla sitt arbete.

Tidning (Fredrik Palm och Jonas Jonsson)

Utsättning (Birger Homqvist och Jonas Jonsson)

Kommunikation (Jon Sköld, Fredrik Palm och Anders Urbas)

Sittande kommitéer omvaldes.

Korrigering;

Fredrik Palm har valt att ställa sin plats i Tidningskommittén till förfogande och styrelsen har därför åtagit sig att tillsätta denna plats snarast möjligt.

SCC rapporterar

En ny arbetsgrupp har tagit över ansvaret för arrangemanget 2017.

Inför 2017 har ansvaret för SCC tagits över av en arbetsgrupp bestående av Rikard Bengtsson, Martin Whilstrand, Magnus Bergström och Gert Samuelsson. Tävlingen går i Sämsjön. Medlemmarna uppmanas att delta, medlemsskap är ej ett krav i år. För mer info hänvisas till evenemangssida på Facebook , hemsidan samt klubbens interna Facebooksida.

§12. Medlemsavgiften fastställdes och blev oförändrad. Förra årsmötet beslutade om en höjning av avgiften från 250kr till 350kr per person, denna höjning gäller från och med i år. Medlemsavgiften för familjemedlemskap förblir på 500 kr.

§13. Styrelsens rapporter och förslag

Etiska Riktlinjer

Kommunikationskommitén har tagit fram ett utkast på etiska riktlinjer som skall vara vägledande för Svenska karpklubbens medlemmar. Denna antogs av mötet med några korrigeringar. De etiska riktlinjerna kommer att publiceras i sin helhet på hemsidan samt på facebookgruppen.

Styrelsen åtar sig att nåla fast en artikel/instruktion för hantering av karp på hemsidan/FB då detta blir för detaljerat för att föra in i etiska riktlinjerna.

Utsättningsstrategi

Utsättningskommittén har beslutat att i samarbete med styrelsen utarbeta en utsättningsstrategi för klubben. Detta för att ha en målmedveten plan för vart det bör prioriteras utplanteringar om klubbens medlemmar ej aktivt söker för sina lokala projekt.

§14. Motioner och ärenden

Utnämnande av Hedersmedlem.

Janne Bohlin valdes efter förslag från Vice Ordförande in som hedersmedlem i Svenska Karpklubben och mottog en handgjord karpskulptur för detta.

Sportfiskarna Förbundsanslutning

Oskar Trowald, nationell undomssamordnare på Sportfiskarna har kontaktat SKK angående möjligheten för klubben att bli förbundsklubb inom Sportfiskarna. Styrelsen beslutade därför att bjuda in Oskar som gäst för att få berätta mer ingående samt svara på frågor om vad en anslutning skulle innebära för SKK. Oskar berättade om Sportfiskarna som organisation och utsikterna för ett gynnsamt samarbete.

Oskar belyser följande punkter;

Mötet diskuterar och för fram många synpunkter angående diverse problem och utmaningar lokalt vid karpfiskevatten i Sverige. Oskar svarar efter förmåga och lovar att ta med sig kritik som framför angående misskötsel vid lokala vatten i sportfiskarnas regi, exempel nedskräpning och tjuvfiske/nätfiske som måste tas på allvar.

Årsmötet ger styrelsen i uppdrag att snarast kartlägga att inga hinder finns för anslutning som förbundsklubb hos Sportfiskarna. Styrelsen återkommer med en slutgiltig förfrågan till medlemsbasen via relevanta infokanaler innan slutgiltigt beslut tas. Mötet är övervägande positivt.

§15. Mikael Sandström förklarade mötet för avslutat.

Jag förstår